Тим
Стварање тима
Не постоји особа која може имати сва знања у креирању
новог успешног бизнис пројекта, јер се ради о много области, од
рачуноводства, парвних детаља, стручног знања из области стартапа
...зато морамо створити прави тим. Такође, врло је важно ствари
посматрати из много углова гледања, али је изузетно важно да око нас у
тиму имамо људе који знају много више од нас у својој области и у својој
сфери задужења у тиму.
Идеално да тим чине особе са којима сте заједно и
креирали стартап и који имају удео у власништву у њему, јер на тај начин
сви чланови тима су максимално мотивисани и даће све од себе за успех.
Тек након покретања идеје, тим шири и на ваше запослене.
За реализацију бизнис пројекта потребни су:
1.Особа адекватних техничких знања
и вештина да реализује производ или услугу
2. Пословни и Маркетинг стручњак
3. Особу уско специјализовану и са претходним
искуством за област са којом наступате
Важно је да свако из своје области може сагледати аспекте
који прате реализацију и који на време могу увидети потенцијалне
проблеме.
Тим, бар не почетни не треба бити велики, генерално,
битно је покрити стручношћу област са пратећим пословним окружењем од
рачуноводства, маркетинга и права.
Уколико су
чланови тима и суоснивачи, потребно је све детаље дефинисати већ у
почетку првим договором, а касније и јасним правнообавезујућим уговором,
па чак ако су то чланови породице, пријатељи, колеге.
Non-compete
клаузула се наводи у уговору запослених у којој се дефинише да запослени
или суоснивач не сме да ради у том сегменту индустрије у одређеном
временском периоду након престанка радног односа или суоснивачког
статуса који је престао из маког разлога.
Non-disclosure уговор
о неоткривању дефинише успостављање поверљивог односа између две или
више страна.
Такође је
корисно да се уговором дефинише да сва права интелектуалне својине која
настају стартапом, остају власништво стартап бренда (другим речима оних
који остају у њему).
Уколико су
вам потребни експерти у свом времену које немате у свом окружењу, а у
почетку не можете директно финансијски да их стимулишете, покушајте да
им понудите 2 - 3% у власништву будућег стартапа када се успешно
покрене.
Прва
верзија производа
Након што тим реализује технологију израде, потребно је
одрадити пробну – тестну количину производа који ће бити дати на увид
стручним људима из адекватне области где ће се на основу стручних
процена оценити квалитет, дизајн, естетика ... а, на основу мишљења раде
се корекција пре формирања финалне производне линије уколико се ради о
производу.
У овој фази, већ је време за израду и Бизнис плана, за
који је најреалније ангажовати неке од многобројних стручних консалтинг
фирми које се баве овом облашћу. Бизнис план дефинише све од описа
будуће компаније, опис производа, разрађену анализу тржишта са одрађеним
калкулацијама па све до стратегије раста.
|