Почетна  Стартап  Идеја  Тим  Бренд  Регистрација  Финансије  Запосли се  О Пројекту  Галерија

   

Финансије

 

 

 

 

Како до почетних финансија?

Генерално, није лако доћи до инвестиција, али и ту се ствари поправљају и далеко је боља ситуација него ранијих година. Све је више финансијских ресурса, од банкарских кредита, преко домаћих стартап фондова, па и међународних који су све присутнији и у нашој земљи.

Истина је да није лако доћи до инвестиција, али је чињеница да тренутно постоји много већи број извора финансирања у односу на пре пет или више година. У земљи и региону има све више финансијских ресурса намењених стартапима, а страни инвестициони фондови су све отворени за улагање у нашој земљи, захваљујући глобалним успесима наших стартапа.

Стартап можете финансирати на више начина:

• Из сопствених средстава, у почетку, а касније од прихода од покренутог бизниса, који се у свету назива и боотстраппинг;

• Кроз бесповратна средства (грантове), путем којих углавном држава или међународне организације подржавају предузетништво али и развој иновација

Кроз екстерне инвестиције, где у замену за удео у власништву фирме, стартап долази до новца намењеног развоју производа или даљем расту.

Најреалнија и најчешћа ситуација је да ви као покретач почетно финансирате стартап, а да касније потражите додатна извора финансирања. Такође, грантови, инвестиције и кредитирања се могу међусобно допуњавати. Увек је потребна максимална опрезност са банкарским кредитима, и пре него што стартап заживи на тржишту и не почне да доноси приходе, врло је ризично ићи на овакве изворе финансирања, а због вероватноће да стартап не успе, а новац банкама се мора вратити.

 

Ко може помоћи стартапу?

 

Додатну истрагу којој је потребно потражити од:

• Бизнис Инкубатора / акцелератора – организације које уз новац дају и менторски програм подршке

• ВЦ фондова – професионални инвеститори који улажу у стартап пројекте, често су специјализовани за одређене гране индустрије
 

 

Akceleratori

Акцелератори имају битну улогу у развоју стартапа у раној фази, јер се њихова подршка не фокусира само на финансирање стартапа већ они нуде комплетан програм подршке како би младим тимовима помогли да брже и квалитетније реализују своју идеју и дођу до тржишта.

Програм акцелератора обично траје неколико месеци. Уласком у оваквом програму углавном добијате следеће:

• Улагање за ширење стартапа;

• Образовање;

• Контакте потенцијалних ментора;

• Понекад је у оквиру програма и обезбеђивање простора за рад

Имаћете прилике да делите искуства са другим стартапима, јер акцелатори често раде паралелно са неколико стартапа.

 

Бесповратна средства

 

Постоје програми који стартапима обезбеђују бесповратна средства за развој. Ово је посебно битно у раним фазама развоја где још увек нема довољних прихода.

Најчешћи даваоци грантова су држава и међународни донатори, који у ту сврху креирају посебне програме. Најпознатија шема грантова у нашој земљи је она коју пружа Иновациони фонд.

Грантови увек захтевају и ваше улагање које се најчешће креће између 10 и 30 процената од укупне вредности финансирања која вам је потребна. Како би сте обезбедили грантове, потребно је одређено знање и ресурси (пријаве на пројекат, извештаји, праћење...)

 

ВЦ фондови

 

Као додатну инвестицију ВЦ фондова, како се још називају и фондови за улагање ризичног капитала, можете потражити тек када сте пласирали своје производе или услуге на тржиште и када већ постоје одређени приходи. Поред инвестиција, они често обезбеђују и саветовање, усмеравање, праћење које је у обостраном интересу.

ВЦ фондовима морате доказати да за ваше производе или услуге већ постоји потражња на тржишту и да можете учинити:

• Бројем већ продатих количина у одређеном временском периоду;

• Листом чекања на производ;

• Позитивним истраживањима нових тржишта

 

Када инвестирати

 

Тренутак за екстерну инвестицију у старту потребно је добро прорачунати, ова одлука може и директно утицати на успех целог пројекта.

Додатни проблем је што прође доста времена од одлуке за додатном инвестицијом па до обезбеђивања исте. Понекад прођу и 7-8 месеци док инвеститор обради ваш бизнис план и евентуално донесе позитивну одлуку, а при одбијању па тражењу следећег потенцијалног инвеститора могу проћи и године.

Зато, према расту продаје морамо унапред и благовремено калкулисати евентуалне потребе за екстерном инвестицијом, а при томе морамо имати дугорочну визију стартапа, а према дотадашњим искуствима и кретањима, а са друге стране прерана потрага за екстерним инвеститором може имати за последицу или одобравање ниже инвестиције због саме кратке дотадашње фазе стартапа или чак и неодобравање. Зато, тренутак је пресудан.

Морамо имати на уму, да ништа нећемо постићи уколико нам инвеститор одобри половину средстава која нам је потребна за израду прототипова, јер тим износом нећемо одрадити потребну фазу или не довољно квалитетно и реално, остаје на истом нивоу, а уз дуговање од половине инвестиција.

 

Како презентовати свој стартап потенцијалним екстерним инвеститорима

Представљање стартапа треба да буде кратко, ефикасно и конкретно

Представљање може бити јавно или директно циљано ка потенцијалном инвеститору.

Такозвани „Питцдецк“ је презентација у кључних 15-20 слајдова који садрже све потребне информације о стартапу, потенцијал производа, резултате истраживања тржишта, реалну пројекцију раста, предности у односу на конкуренцију итд.

Превише података о самом производу или услузи на самом почетку Питцдецк-а, одвући ће концентрацију пратиоцима, јер они нису купци којима треба пласирати тај производ, већ, акценат треба ставити на детаље битне за потенцијалне инвеститоре, као што су графици раста продаје, реалне пројекције раста, резултати истраживања тржишта итд. Такође, битно је представити организациону структуру, тимове.

Потенцијални инвеститори очекују стабилан тим, реалан раст продаје као и да је циљно тржиште довољно велико за даљи раст.

Многи сада успешни бизнис системи, а некада само стартапи, заслужни за своје услуге приписују менторима или стручњацима из одређених области који су их саветовали.

Ментори вам помажу у свим фазама развоја, а не само у почетку. Успех директно зависи од искуства, стручних савета, савета других предузетника који су прошли кроз исте или сличне фазе. Коначне одлуке морате доносити сами, а на основу свих мишљења која чујете од ментора.

Како би нечије менторство било успешно, потребно је да ментор разуме вашу визију, иако он није ту да само потврђује ваше ставове, битно је да имате исту визију и циљ, а ментор јр ту да пут до тог циља учини што је могуће мање трновитим.

 

Ставови изражени у овим публикацијама искључиво су одговорност аутора и његових сарадника и не представаљају званичан став Министарства омладине и туризма